28.03.2021

Pasy bezpieczeństwa do przewozu psa czy na pewno bezpieczne ?

Na początek czy wiecie Państwo że Praktycznie każdy dostępny na rynku pas bezpieczeństwa dla psa ulegnie zniszczeniu lub rozerwaniu podczas zderzenia już przy prędkości ponad 50 km/h przy masie psa ponad 15 kg. a 90% wszystkich sprzedawanych pasów może zapewnić względne bezpieczeństwo psom o wadze góra do 5 kg ? Dlaczego ? Otóż zaraz Państwu wyjaśnimy.

Przy zderzeniu z prędkością 50 km/h masa psa zwiększy się 40 krotnie !!!

Poniżej w tabeli przedstawiliśmy jak zmieniają się te wartości w stosunku do wagi psa.

Waga psa Prędkość przy zderzeniu Masa z jaką pies oddziałuje na pas lub szelki w chwili zderzenia
5 kg 50 km/h 200 kg
10 kg 50 km/h 400 kg
15 kg 50 km/h 600 kg
20 kg 50 km/h 800 kg
25 kg 50 km/h 1000 kg

 

Czy zastanowiliście się Państwo, że praktycznie żaden ze sprzedawców nie podaje ich wartości obciążenia niszczącego ? Prawda jest niestety w większości  taka ,że w przypadku wykonania takich pomiarów okazałoby się że ze względu na niewłaściwie elementy zastosowane do ich produkcji nie wytrzymają obciążenia nawet 200 kg

Powyżej przykładowy pas gdzie na pierwszy rzut oka widać plastikowy regulator którego obciążenie niszczące to góra 50kg. Pas więc jest przeznaczony w zasadzie tylko dla Yorka lub małego kota. Niestety 90% wszystkich sprzedawanych psów jest tak zbudowanych.

Aby pas wytrzymał obciążenie 400 – 600 kg musi być wykonany tylko z atestowanych na wysokie obciążenia materiałów począwszy od karabinków po metalowy regulator, wytrzymałą taśmę i specjalistyczne rdzeniowe nici.

Powyżej przykładowy pas gdzie od razu widać solidne mocne karabinki oraz metalowy regulator. Taki pas gwarantuje dużą odporność na rozerwanie. Obciążenia 800 kg i więcej nie wytrzyma  praktycznie żaden oferowany na rynku pas bezpieczeństwa dla psa.

Pas bezpieczeństwa  niezależnie od swojej budowy ma za zadanie połączyć szelki ( uprząż ) dla psa z jakimś z kilku dostępnych punktów zaczepu w samochodzie ( gniazda pasów samochodowych lub zapięte pasy samochodowe ,zaczepy isofix, zagłówki ).

                      

 

Niedopuszczalne jest łączenie pasów z obrożą !!! W razie wypadku w najlepszym razie skończy się na jego obrażeniach ale bardziej prawdopodobne będzie zadławienie lub złamanie karku i śmierć !

Pas jest jednak tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo więc zastosowanie  tylko 1 elementu np. nici czy regulatora o niższych parametrach nawet jeśli karabińczyk czy taśma będą bardzo wytrzymałe spowoduje jego rozerwanie. Wytrzymujących takie wysokie obciążenia jakie powstają podczas zderzenia elementów jest na rynku mało i mają one swoją cenę. Żaden pas kosztujący kilka czy kilkanaście złotych na pewno nie jest z nich wykonany.

Dodatkowo zauważyliśmy modę na pasy bezpieczeństwa z dodatkową strefa rozciągającą .Większość takich pasów pochodzi od chińskich producentów. Reklamowane są stwierdzeniem że rozciągająca się część pasa amortyzuje nagłe pociągnięcia, a tym samym zwiększa komfort zwierzęcia oraz ogranicza urazy w przypadku nagłego hamowania bądź udziału w kolizji drogowej  . No bardzo fajnie ale jak to się ma naprawdę do podstawowej funkcji jaka ma spełnić pas czyli zapewnieniu bezpieczeństwa psu i a co za tym idzie również innym osobom podróżującym autem. Chyba każdy z użytkowników auta wie jak działają samochodowe pasy bezpieczeństwa żeby zapewnić ludziom maksymalny poziom ochrony. Czy przypięci możemy poruszać się po aucie ? Nie , bo chodzi o to aby pas zadziałał jak najszybciej. Czy pasy się wydłużają żeby nas zamortyzować i ograniczyć uraz ? Nie, działają wręcz odwrotnie – napinają się bardziej podczas zderzenia aby właśnie ograniczyć do minimum możliwość naszego przemieszczenia. Czym większy moment bezwładności tym większe szarpnięcie i możliwość uszkodzenia ciała.

Decydując się na zakup takiego elastycznego pasa dla psa zrobimy dokładnie na odwrót niż byśmy zabezpieczali siebie lub dziecko. A przecież duże psy ważą niejednokrotnie więcej od dzieci .

 

Możemy uwierzyć chwytnym hasłom reklamowym i kupić taki pas ale praw fizyki nie oszukamy.

Reasumując kupując pasy bezpieczeństwa dla psa nie kierujmy się ich niską ceną czy ładnym wyglądem i chwytliwymi hasłami reklamowymi niemającymi nic wspólnego z bezpieczeństwem ,tylko wybierajmy je z pełna świadomością faktu że muszą zabezpieczyć zdrowie i życie nie tylko naszego zwierzaka ale również wszystkich podróżujących z nim w aucie osób. Dopytajmy się sprzedawców o atesty czy graniczne wartości wytrzymałości a jeśli ich nie otrzymamy niech nam się natychmiast zapali czerwona lampka ostrzegająca.

Jak widać o ile dokonując rozważnego zakupu możemy w miarę zabezpieczyć psy ważące do 15 kg.

A co z cięższymi psami ? W ich przypadku zalecamy zastosowanie specjalnych szelek samochodowych dla psa umożliwiających ich wpięcie bezpośrednio w zapięte pasy samochodowe z ominięciem pasa dla psa jako najsłabszego ogniwa . Oczywiście szelki muszą być tak skonstruowane aby wytrzymać obciążenia dochodzące nawet do 1200 kg i nie ulec rozerwaniu.

     

 

Takich atestowanych szelek o odpowiedniej konstrukcji jest na naszym rynku wciąż bardzo mało ale jeśli dbamy o bezpieczeństw nasze i naszych zwierzaków warto ich poszukać i w nie zainwestować.  Niestety większość tylko z nazwy szelek samochodowych patrząc na ich konstrukcje i oglądając crash testy przeprowadzane na rynku amerykańskim ( możemy je obejrzeć na YouTube ) ulega zniszczeniu równie łatwo jak pasy.

Jak widać temat odpowiedniego zabezpieczenia psa podczas podróży przez brak jasno określonych wymogów prawnych i całkowicie dowolnej interpretacji przez producentów wymogów bezpieczeństwa jakie mają spełniać ich produkty wymaga od nas czujności i przemyślanego podejścia przy ich zakupie aby nie dały nam złudnego poczucia bezpieczeństwa tylko jak najbardziej realne.